آموزش معلم
مه سا محمودعربی؛ پرویز مفتون؛ مسعود سیری
چکیده
یادگیری تدریس به عنوان یک فرایند پیچیده از شکل گیری هویت معلم تعریف می شود. با در نظر گرفتن این فرایند ، تحقیق پیش رو تلاش دارد شکل گیری هویت حرفه ای دانشجو معلمان زبان انگلیسی را در مراحل مختلف یادگیری تدریس در یک برنامه آموزشی چهار ساله زبان انگلیسی مورد بررسی قرار دهد. 140 دانشجو معلم با استفاده از روش پژوهش ترکیبی متوالی ، سه بار پرسشنامه ...
بیشتر
یادگیری تدریس به عنوان یک فرایند پیچیده از شکل گیری هویت معلم تعریف می شود. با در نظر گرفتن این فرایند ، تحقیق پیش رو تلاش دارد شکل گیری هویت حرفه ای دانشجو معلمان زبان انگلیسی را در مراحل مختلف یادگیری تدریس در یک برنامه آموزشی چهار ساله زبان انگلیسی مورد بررسی قرار دهد. 140 دانشجو معلم با استفاده از روش پژوهش ترکیبی متوالی ، سه بار پرسشنامه هویت حرفه ای معلم زبان انگلیسی را پر کردند: در پایان سال دوم ، سوم و چهارم. سپس، پس از هر دور اجرای پرسشنامه، از 12 دانشجو معلم خواسته شد تا در مصاحبه شرکت کنند. سه مجموعه مجزا از آزمون فریدمن و نظریه پایه به ترتیب برای ارزیابی داده های پرسشنامه و مصاحبه انجام شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادههای کمی و کیفی نشان داد که آگاهی از زبان دوم سهم عمدهای در اجرای هویت جمعی تحلیلگران زبان و کاربران زبان به عنوان بخشی از هویت حرفهای آنها داشته است. تجارب تمرینی تدریس همچنین به معلمان سال سوم کمک کرد تا با همسو کردن خود با قوانین مدرسه، حس تعلق به جامعه مدرسه را توسعه دهند، که به آنها کمک کرد تا هویت خود به عنوان هویت نهادی معلمان رسمی توسعه دهند. هویت حرفه ای دانشجو معلمان سال چهارم با توجه به نیازهای دانش اموزان آینده شان نیز توسعه هویتی بود که در قالب نگرش نسبت به فراگیران به عنوان افراد کامل مشاهده شد، که منجر به تجسم هویت آینده تحلیلگران نیاز شد. نتایج و پیامدها بیشتر مورد بحث قرار می گیرند.
آموزش معلم
مه سا محمودعربی؛ پرویز مفتون؛ مسعود سیری
چکیده
ایده هویت حرفه ای معلم به یک مفهوم اساسی در بسیاری از مطالعات نظری و تجربی در آموزش معلمان بطور کلی و همجنین در آموزش معلمان زبان انگلیسی تبدیل شده است. در نتیجه ، تعدادی ابزار سنجش برای تعیین کمیت این سازه طراحی شده اند. به طور حتم ، ابزارهای موجود هم از نظر محیط کاربرد و هم از نظر موضوعی کلی هستند و در حوزه آموزش زبان انگلیسی تحقیق کمی ...
بیشتر
ایده هویت حرفه ای معلم به یک مفهوم اساسی در بسیاری از مطالعات نظری و تجربی در آموزش معلمان بطور کلی و همجنین در آموزش معلمان زبان انگلیسی تبدیل شده است. در نتیجه ، تعدادی ابزار سنجش برای تعیین کمیت این سازه طراحی شده اند. به طور حتم ، ابزارهای موجود هم از نظر محیط کاربرد و هم از نظر موضوعی کلی هستند و در حوزه آموزش زبان انگلیسی تحقیق کمی سازی مفهوم مورد بررسی قرار نگرفته است. بنابراین ، مطالعه حاضر تلاشی برای ارائه (باز) مفهوم سازی از هویت حرفه ای معلمان از طریق بررسی مولفه های اساسی آن بود. به همین منظور ، یک پرسشنامه 61 سوالی اولیه ، با استفاده از بررسی جامع ادبیات مرتبط و نظر کارشناسان تهیه شد. سپس مقیاس آزمایشی برای نمونه ای از 676 معلم اجرا شد. نتایج تجزیه و تحلیل عامل اکتشافی ابزار را به 42 مورد کاهش داد ، و منجر به یک مدل شش عاملی شد که نشان می داد هویت معلم شامل: تحقیق و پیشرفت با مشارکت خود معلم؛ آگاهی از زبان؛ تمرین سازمانی و جمعی؛ درگیر کردن فراگیران در یادگیری با در نظر گرفتن کل ابعاد انسانی؛ ارزیابی خود معلم ؛ و عملکرد فرهنگی اجتماعی و انتقادی. تحلیل عاملی تأییدی مدل شش عاملی حاصل را به عنوان ابزاری قوی و معتبر برای سنجش هویت حرفه ای معلمان اثبات کرد.
یادگیری زبان دوم
مینا سقای بلغاری؛ پرویز بیرجندی؛ پرویز مفتون
چکیده
در سالهای اخیر، مهارت خواندن در زبان انگلیسی تحت تاثیر جنبه اجتماعی زبان آموزی قرار گرفته است. نظریه فعالیت محور در این راستا، خواندن و درک مطلب را فعالیتی اجتماعی محور تعریف می کند که نیازمند توزیع فرآیندهای شناختی بین مدرس، زبان آموز، سایر زبان آموزان و ابزارهای مربوط است. نظر به اینکه مشارکت و تقسیم کار از محورهای اصلی نظریه فعالیت ...
بیشتر
در سالهای اخیر، مهارت خواندن در زبان انگلیسی تحت تاثیر جنبه اجتماعی زبان آموزی قرار گرفته است. نظریه فعالیت محور در این راستا، خواندن و درک مطلب را فعالیتی اجتماعی محور تعریف می کند که نیازمند توزیع فرآیندهای شناختی بین مدرس، زبان آموز، سایر زبان آموزان و ابزارهای مربوط است. نظر به اینکه مشارکت و تقسیم کار از محورهای اصلی نظریه فعالیت محور است، هدف اصلی این مطالعه بررسی تاثیر ارزیابی مشارکتی در توانایی خواندن و درک مطلب زبان آموزان ایرانی است. برای تحقق این هدف،60 دانشجوی سال دوم رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزی بر اساس عملکردشان برروی تستهای OPT ،بخش خواندن تست تافل آی بی تی و همین طورپرسشنامه سبکهای یادگیری به عنوان شرکت کنندگان این تحقیق انتخاب شدند. ترکیبی از تحقیق کمی و کیفی در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت. ابزارهای متعددی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد از جمله آزمون خواندن قبل و بعد از مطالعه، چندین پرسشنامه ویک مصاحبه. آموزش بر اساس شش عنصر نظریه فعالیت محور طراحی شد. درطول 12 هفته، فرآیند و نتیجه خواندن مشارکتی زبان آموزان خود ارزیابی، همتا ارزیابی، و مدرس ارزیابی شد. بر اساس نتایج، ارزیابی مشارکتی از دیدگاه نظریه فعالیت محور تاثیر چشمگیری برروی مهارت خواندن و درک مطلب زبان آموزان ایرانی داشت. همین طور تفاوت چشمگیری بین چهارفعالیت مشارکتی در پیشبینی توانایی خواندن زبان آموزان وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد که زبان آموزان دریافت مثبتی ازتاثیر نظریه فعالیت محور و ارزیابی مشارکتی برروی مهارت خواندن در زبان انگلیسی دارند.نتایج تحقیق حاضر میتواند جایگاه خواندن به عنوان یک فعالیت اجتماعی را شفاف تر جلوه دهد.
علیرضا امجدی پرور؛ پرویز مفتون؛ مسعود یزدانی مقدم
چکیده
هدف از تحقیق حاضر در مرحله ی اول معرفی یک راه حل آزمایشی برای رفع مشکلات مشاهده شده در پدوگوجی مهارت نوشتاری در ایران با ارائه ی مدلی جامعتر در تدریس ژانر-محور نوشتار می باشد. در مرحله ی دوم تحقیقی شبه آزمایشی اتخاذ گردید تا کارآیی این مدل در تدریس نوشتار تعیین گردد. این روش با روش های سنتیِ محصول محور و همچنین با روش ژانر-محورِ سویلز ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر در مرحله ی اول معرفی یک راه حل آزمایشی برای رفع مشکلات مشاهده شده در پدوگوجی مهارت نوشتاری در ایران با ارائه ی مدلی جامعتر در تدریس ژانر-محور نوشتار می باشد. در مرحله ی دوم تحقیقی شبه آزمایشی اتخاذ گردید تا کارآیی این مدل در تدریس نوشتار تعیین گردد. این روش با روش های سنتیِ محصول محور و همچنین با روش ژانر-محورِ سویلز مقایسه گردید. شرکت کنندگان به طور تصادفی انتخاب شدند و سپس به سه گروه تقسیم شدند: گروه کنترل (8 نفر) که از طریق روش محصول-محور آموزش دریافت نمودند. گروه آزمایشی 1 (8 نفر) که روش سویلز در آن کلاس پیاده شد. و گروه آزمایشی 2 (7 نفر) که در آن از مدل پیشنهادی استفاده گردید. نتایج به دست آمده از طریق آنوا یک سویه نشان داد که گروه آزمایشی 2 از گروه آزمایشی 1 و گروه آزمایشی 1 از گروه کنترل موفقتر عمل نموده اند. در پس آزمون تاخیری نیز ثابت شدد که تاثیر آموزش بر مبنای مدل پیشنهادی از دو روش دیگر ماندگار تر است. در پایان، یافته های نظری و آموزشی تحقیق مورد بحث واقع شده است.
سعید صفدری؛ پرویز مفتون
چکیده
خود تنظیمی در یادگیری به صورت گستردهای در حوزه یادگیری زبان دوم مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعات بسیاری، راهبردهای مورد استفاده فراگیران برای تنظیم فرایند یادگیری را مورد تحقیق و بررسی قرار داده اند. با این حال، خود تنظیمی انگیزشی بسیار کمتر مورد توجه واقع شده است. هدف این پژوهش بررسی و مطالعه رابطه میان خودتنظیمی انگیزشی و موفقیت ...
بیشتر
خود تنظیمی در یادگیری به صورت گستردهای در حوزه یادگیری زبان دوم مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعات بسیاری، راهبردهای مورد استفاده فراگیران برای تنظیم فرایند یادگیری را مورد تحقیق و بررسی قرار داده اند. با این حال، خود تنظیمی انگیزشی بسیار کمتر مورد توجه واقع شده است. هدف این پژوهش بررسی و مطالعه رابطه میان خودتنظیمی انگیزشی و موفقیت تحصیلی است. یک پرسشنامه خودتنظیمی انگیزشی توسط 64 نفر از زبان آموزان بزرگسال ایرانی برای سنجش نوع انتخاب راهبردهای گوناگون تکمیل شد. دادههای کمی به دست آمده با استفاده از تحلیل همبستگی و تحلیل واریانس چند متغیره بررسی شد. نتایج نشان داد که رابطه قوی میان استفاده از راهبردهای خودتنظیمی انگیزشی و موفقیت تحصیلی وجود دارد. اما، هیچ تفاوتی میان زبانآموزان مرد و زن در استفاده از راهبردها مشاهده نشد. تحلیلها نشان داد که زبان آموزان موفقتر در ترجیح و برگزیدن انواع راهبردها از زبان آموزان کمتر موفق متفاوتند. در عین حال که همه زبانآموزان از مشوقهای بیرونی برای خودتنظیمی انگیزشی استفاده میکنند، زبانآموزان موفقتر به ایجاد تغییر و مدیریت کردن تکالیف برای ایجاد جذابیت درونی در آنها گرایش دارند. همچنین، زبانآموزان موفقتر برای ایجاد انگیزه در خود، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تعیین میکنند. شواهدی از نظریههای انگیزش برای تفسیر و تبیین نتایج ارائه شده است.